عکس و مشخصات بازداشتگاه ۵۹ سپاه پاسداران


بازداشتگاه ۵۹ یکی از مهم‌ترین بازداشتگاه‌های غیر قانونی و مخفی تهران است که در پادگان ولیعصر (عشرت آباد) قرار گرفته‌است و به سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران تعلق دارد.

وضعیت بازداشتگاه

پادگان عشرت آباد (ولیعصر) که یکی از بزرگترین پادگان‌های تهران است توسط نیروی انتظامی و سپاه بصورت مشترک استفاده می‌شود. بازداشتگاه ۵۹ در بخش جنوب غربی این پادگان قرار دارد. امکان بازدید از این زندان حتی برای مقامات بلندپایه دستگاه قضایی هم مقدور نیست.

این بازداشتگاه دارای دو بند انفرادی با سلولهایی به ابعاد ۲×۱/۵ متر و یک بند عمومی است. زندانیان جز داخل سلول انفرادی چشم بند دارند و برای انتقال آنان به خارج زندان از آمبولانس استفاده می‌شود.
پس از آغاز فعالیت دستگاه اطلاعات موازی (که زیر نظر علی خامنه‌ای و نوسط حفاظت اطلاعات سپاه ، نیروی انتظامی و قوه قضائیه فعالیت خود را آغاز کرد) و وظیفه برخورد شدید با دانشجویان و نیروهای ملی مذهبی را بر عهده گرفت، اطلاعات بیشتری پیرامون فعالیت این زندان غیرقانونی منتشر شد. نهایتااعلام شده‌است که این بازداشتگاه، که از مهم‌ترین بازداشتگاه‌های خارج از نظارت سازمان زندان‌ها بوده‌است، به زندان اوین (بازداشتگاه امنیتی سپاه پاسداران) منتقل شده‌است. اعتراضات دانشجویانی که پس از واقعه ۱۸ تیر دستگیر شدند و شکایت به کمیسیون اصل نود مجلس ششم و تلاش نمایندگان جنبش دانشجویی در مجلس ششم از جمله علی اکبر موسوی خوئینی و الهه کولایی در تعطیلی این بازداشتگاه موثر بود. پس از زندان توحید، این بازداشتگاه بزرگترین زندان غیر قانونی ایران بود.


هیچ نظری موجود نیست: