مصاحبه جرس با فرزند کروبی در رابطه با ضرب و شتم پدرش .


شبکه جنبش راه سبز (جرس): در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن سالگرد انقلاب ایران، علی کروبی فرزند مهدی کروبی توسط نیروهای انتظامی دستگیر شد. حسین کروبی برادر وی ‌ در گفتگو با دویچه وله می‌گوید، ماموران با لباس فرم به صورت کروبی گاز اشک آور زده‌اند.

مهدی کروبی نامزد معترض به نتیجه انتخابات روز ۲۲ بهمن دقایقی پس از پیاده شدن از خودروی خود در بزرگراه اشرفی اصفهانی نرسیده به میدان صادقیه تهران، مورد حمله نیروهای انتظامی و لباس شخصی قرار گرفت.

حسین کروبی فرزند وی می‌گوید ماموران ملبس به لباس فرم، به صورت پدرش گاز اشک‌اور شلیک کرده‌اند.


به گفته‌ی حسین کروبی مردم هیچ شعار تندی نمی‌د‌ادند، اما به محض پیوستن آقای کروبی به آنان، ماموران انتظامی شروع به ضرب و شتم مردم و آقای کروبی و اطرافیان وی کردند.

علی کروبی فرزند مهدی کروبی نیز در جریان درگیری‌های ۲۲ بهمن دستگیر شده است.

آقای کروبی، خبر دستگیری برادرتان صحت دارد؟

بله ایشان همراه ما بود که با حاج‏آقا رفته بودیم. گویا نیروی انتظامی ایشان را شناسایی کرده بود و درگیری که شد، آمدند ایشان را گرفتند و بردند.

یعنی شما دیدید؟ جلوی چشم شما ایشان را دستگیر کردند؟

من خودم ندیدم؛ ولی محافظان حاج آقا گفتند که دیدند بسیجی‏ها او را گرفتند و بردند. فضای خیلی خشنی بود و درگیری شدید بود. من هم به این خاطر ندیدم او را چگونه بردند.

این درگیری دقیقاً کجا رخ داد؟

خیابان اشرفی اصفهانی، نرسیده به فلکه‏ی صادقیه.

برای خود آقای کروبی مشکلی پیش نیامد؟

ایشان خیلی گاز اشک‏آور استنشاق کرد. گاز اشک‏آورهایی که به صورت اسپری‌، به عنوان سلاح فردی در اروپا فروخته می‏شود، زیاد به صورت ایشان زدند. خود نیروی انتظامی هم با تنفگ‏های‏شان گاز اشک‏آور شلیک می‏کردند. صحنه خیلی خشن بود. هم گاز اشک‏آور خیلی زیاد بود و هم این که مردم را به شدت می‏زدند. حتی یکی از محافظین ایشان زخمی شد و او را به بیمارستان منتقل کردند. یعنی من خشن‏ترین برخوردی که در این ۷−۸ ماهه شده بود را امروز دیدم.

یعنی نیروهای انتظامی، با لباس نیروی انتظامی به طرف حجت‏الاسلام کروبی گاز اشک‏آور شلیک کردند؟

بله؛ نیروی انتظامی گاز اشک‏آورش را با تفنگ شلیک می‏کرد. لباس شخصی‏ها هم با اسپری‏های سلاح‏های فردی می‏آمدند جلوی ایشان و گاز را به صورت ایشان می‏پاشیدند. به همین خاطر با وجودی که الان دو سه ساعت از درگیری می‏گذرد و ما خانه هستیم، صورت و ریه‏ی ایشان هنوز دارد به شدت می‏سوزد.

حضور مردم چطور بود؟

ما در خیابان اشرفی که پیاده شدیم، مردم پشت سر حاج آقا، او را همراهی می‏کردند. ولی وقتی به جمعیت رسیدیم، شاید در فاصله‏ی ۳۰ ثانیه یک‏باره نیروهای لباس شخصی به ما حمله کردند. یعنی جمعیت زیاد را که دیدیم و به آن‏ها ملحق شدیم، ریختند و به شدت برخورد کردند. نمی‏خواستند حاج آقا به جمعیت زیادی که آن‏جا جمع شده بودند، ملحق شوند. حتی از دوساعت قبل از آن هم بچه‏هایی که آن‏جا بودند به ما خبر می‏دادند و می‏گفتند که به شدت بین مردم و نیروی انتظامی درگیری است. یعنی نیروی انتظامی مردم را می‏زدند که متفرق شوند، ولی مردم دوباره جمع می‏شدند. یعنی از دو ساعت پیش از رفتن ما، آن‏جا محل درگیری شدید بوده است.

آقای کروبی، خبری از آقای موسوی و آقای خاتمی‏ دارید؟

خیر من خبری از آنان ندارم. فقط به من گفتند که آقای خاتمی هم حضور پیدا کرده بودند، ولی از ماشین پیاده نشدند. دیدند فضا مساعد نیست، پیاده نشدند.

خبر دارید که الان اوضاع تهران به چه صورت است؟

اخباری که از بچه‏ها در خیابان‏ها و میادین می‏گیریم حاکی از آن است که درگیری خیلی شدید است و نیروهای امنیتی و انتظامی هم خیلی زیاد هستند. از میدان هفت تیر تا خیابان انقلاب، بلوار کشاورز و تمام مسیرهای راه‏پیمایی پر از نیروهای انتظامی و همین‏طور لباس شخصی‏ها است.

آقای کروبی هنوز صحبت خاصی برای مردم نکرده‏اند؟ با توجه به این که به ایشان اجازه داده نشده در راه‏پیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنند؟ آیا پیامی برای مردم ندادند یا مایل نیستند که پیامی بدهند؟

ایشان حتما پیام‏شان را تا چند روز آینده در قالب یک بیانیه خواهند داد. کار حکومت امروز خیلی زشت بود. آن‏جا که ما حضور داشتیم، مردم اصلا شعار تند و افراطی نمی‏دادند. فقط ابراز احساسات می‏کردند. امروز هم تمام برنامه‏ی حکومت این بود که آقای کروبی با مردم قاطی نشوند. یعنی جمعیت اطراف ایشان را نگیرند که در راه‏پیمایی شرکت کنند. اصلا همه‏ی هدف این بود که ایشان در راه‏پیمایی شرکت نکند. والا این که بگوییم شعاری داده شد و به خاطر شعار با مردم برخورد کردند، نه! اصلا مردم امروز شعاری ندادند. این‏ها از دیروز هم چند نفری از اطرافیان و نیروهای ما را که همراه حاج‏ آقا در مراسم‏ شرکت می‏کردند، دستگیر کردند، چند نفر را هم به اطلاعات احضار کردند و از آن‏ها تعهد کتبی گرفتند که دیگر آقای کروبی را همراهی نکنند.

منظورتان محافظان آقای کروبی هستند یا نیروهای سیاسی اطراف آقای کروبی؟

علاقه‏مندان و دوستان خودمان که همراه ایشان می‏آمدند. چند نفرشان را دستگیر و چند نفرشان را هم به وزارت اطلاعات خواستند، از آن‏ها تعهد کتبی گرفتند که دیگر حق ندارید همراه آقای کروبی در هیچ راه‏پیمایی شرکت کنید.

چه کسانی را دیروز دستگیر کرده‏اند؟

از دوستان خود ما هستند؛ یکی از آن‏ها جانباز است، یکی فرزند شهید و دیگری هم یک رزمنده است. بچه‏هایی که اطراف ما هستند، همه از این طیف‏‏اند.

هیچ نظری موجود نیست: