آموزش بازیهای متنوع پاسور و ورق

توضیحی کلی در باره پاسور

طراحان بازی ورق به صورت هوشمندانه ای، از طراحی تمامی جزئیات بازی، رسیدن به هدف خاصی را دنبال می کرده اند. بی شک شما هم سوالات بسیاری درباره ی دلیل انتخاب خال های بازی، دلیل تفاوت چهره ی چهار پادشاه و... از خود پرسیده اید. تمامی موارد یاد شده مفهوم خاصی را در خود پنهان کرده اند. در این مقاله قصد داریم با مفاهیم پنهان خال های بازی ورق آشنا شویم.

کاربرد خال های بازی ورق

اگر تمام ۵۲ کارت پاسور به یک شکل می بودند آنگاه بازی کردن با ورق ممکن نبود. بنابراین کارت های بازی را به چهار دسته ی مساوی - که هر کدام ۱۳ کارت خواهند داشت - تقسیم می کنیم.
برای تمایز دادن این ۴ دسته از همدیگر به هر گروه یک نماد را نسبت می دهیم که آن نماد همان خال کارت است. (خاج، خشت، پیک و دل)
در داخل هر دسته نیز برای تشخیص ۱۳ کارت آن دسته از هم، آنها را با اعداد ۱ تا ۱۳ عددگزاری می کنیم. عدد شماره ی ۱ را آس می نامیم و عدد شماره ی ۱۱ را با سرباز، عدد شماره ی ۱۲ را با بی بی و عدد شماره ی ۱۳ را با نماد شاه نمایش می دهیم.
قابل ذکر است که خال های بازی ورق در کشورهای مختلف یکسان نیستند. خال های بازی پاسور امروزی متعلق به کشور فرانسه می باشند که بعدها وارد انگلستان شده و به خاطر سادگی در طراحی، از آنجا به تمام جهان راه یافتند.
معنی نمادین خال های فرانسوی بازی ورق
هر خال در بازی ورق نمادی از یک پدیده است. چهار خال بازی ورق و معنای نمادین و سمبولیک آنها را مرور می کنیم:

خال پیک (Spades) : پیک که از آن با عنوان "دل سیاه" نیز یاد می شود در بین چهار خال بازی ورق بالاترین ارزش را دارد. پیک به عنوان سمبولی از مرگ شناخته می شود. معادل پیک در ورق آلمانی چمن و در ورق سوئیسی سپر است. رنگ خال پیک سیاه است.
خال دل (Hearts) : خال دل پس از پیک برترین ارزش را در بین خال های بازی دارد. دل نمادی است از عشق و مهر. معادل دل در ورق آلمانی همان دل و در ورق سوئیسی رز می باشد. رنگ خال دل قرمز است.
خال خشت (Diamonds) : خال خشت که از آن با نام الماس نیز نامبرده می شود سومین رتبه را بین خال های بازی دارد و نمادی از دارایی و ثروتمندی می باشد. معادل خشت در ورق های آلمانی و سوئیسی زنگوله (ناقوس) می باشد. رنگ خال خشت قرمز است.
خال خاج (Clubs) : خال خاج - که نام های دیگری نظیر گشنیز و یا شبدر نیز دارد - کمترین مقام را در بین چهار خال بازی دارد. خاج را نمادی از جنگ و نزاع می دانند. قابل ذکر است که Club به معنای گرز است. معادل خاج در ورق های آلمانی و سوئیسی بلوط می باشد. رنگ خال خاج سیاه است.

اصطلاحات

با توجه به اين كه اصطلاحات يك دستي براي رويدادهاي ورق بازي در فارسي نداريم ، كار توضيح دادن خيلي مشكل مي شود . توجه كنيد كه به طور متداول ما به خيلي رويداد ها مي گوييم «دست» : به دست دادن ، به دستي كه براي بازي كردن در اختيار ماست ، به دستي كه در حال بازي كردن است ، به دست 7 تايي بازي ،مثلأ در حكم ، به دست روي زمين و .... . خلاصه اين ها همه را دست مي گوييم كه اگر بخواهم به آن ها در اين سايت از دست نام ببرم خيلي گيج كننده خواهد شد و مشخص نمي شود منظورم كدام رويداد است . همين طور هم واژه بازي كه براي طيف وسيعي از امور به كار مي رود . به همين دليل ناچارم واژه هاي مشخصي را براي هر كدام از رويدادها به كار ببرم .

به اين شرح :
خال (Suit) : علامت مشخصه كارت ها : گشنيز ، خشت ، پيك و دل
دور (Trick) : يك دور بازي كه در آن هر بازيكن يك كارت مي اندازد . مثلأ در حكم ، دور عبارت است از 4 برگي كه از نفر اول(آغازگر) شروع مي شود و با بازي نفر آخر پايان مي پذيرد.
دست (Game): يك بازي كامل ، كه در آن تمام برگها بازي شده باشند . مثلأ در حكم يك دست شامل 13 دور است كه در آن هر تيمي كه 7 دور را ببرد ، بازي را برده .
ست (Set): يك ست كامل از پيش تععين شده ؛ مثلأ در حكم هر 7 بازي را كه يك تيم ببرد يك ست تمام مي شود . از مجموع بازي ها تشكيل مي شود و با شماري از ست ها كل بازي ورق به پايان مي رسد . مثلأ با 2 يا 3 ست .
آغازگر (Leader): بازيكني كه دور را آغاز مي كند و باقي بازيكنان طي ترتيب مشخص بعد از او بازي مي كنند. معمولأ كسي است كه دور پيش با برگ برنده او به پايان رسيده.
دست دادن (Dealing) پخش كردن برگ هاي بازي بين بازيكنان .
دست دهنده (Dealer): كسي كه دست مي دهد .
حكم كردن (Bidding) : عملي كه طي آن خال سر ، ويا امتياز تعهد شده مشخص مي شود . مي تواند به صورت رقابت باشد (يعني هر كس تعهد بزرگتري كرد حكم كردن را ببرد، مثل شلم) و يا مي تواند به صورت نوبتي و تك نفره باشد (مثل حكم).
یکی از معروفترین بازیها در ایران و البته پایه و اساس خیلی از بازیهای دیگه هم هست

حکم هم 2 هم 3 و هم 4 نفره بازی میشه.
در حالت 2 نفر یک حاکم داریم و نفر دیگه که این حاکم باید مشخص بشه که برای این منظور اکثرا به این طریق عمل میکنند که برای هر نفر برگ میکشند اولین نفری که تک بهش افتاد حاکم میشه.
فرض میکنیم حامد و حمید دارند بازی میکنند و حامد حاکم میشه.
حمید باید برگ پخش کنه به این صورت که 5 تا میده به حامد 5 تا به خودش و بقیه برگها رو میذاره کنار.
در بازی حکم چیزی وجود داره به نام حکم کردن به این صورت که از خالهای 4 گانه ( خشت, خاج , دل و پیک ) باید یکی به عنوان حکم توسط حاکم مشخص بشه . حالا این حکم چیه ؟
توی این بازی هر برگ ارزشی داره به این ترتیب : آس بیشترین از همه بعد شاه , بی بی , سرباز و ده و همینطور به پایین . حالا در این بین خالی که حکم میشه بالفرض دل حکم میشه در اینجا برگهای حکم از سایر برگها ارزش بیشتری دارند یعنی تک دل از همه برگها بهتره و همینطور به پایین و حتی 2 دل ارزشش از تک مثلا خشت بیشتر !
در این بازی , بازی توسط حاکم و برگی که اون میندازه شروع میشه . خب با این توضیح میریم سراغ حمید و حامد.
حامد حاکم شده و از بین 5 برگ باید حکم رو انتخاب کنه و اعلام کنه ( معمولا برای حکم کردن قاعده خاصی نیست و هر کس یک چیزی و برحسب وارد بودن و تجربه حکم میکنه اما در حالت پیش قرض چیزی حکم میشه که بین اون 5 برگ اولیه از همه بیشتر یا از همه بالاتر باشه به این معنا که فکر میکنیم 5 برگ اولیه حامد عبارت از آس دل , شاه دل ( کم پیش میاد ! ) , و آس خشت ( مثال اینا ! ) و 5 پیک و 4 خشت . خب اینجا حامد میتونه هرچی بخواد حکم کنه اما عقل سلیمش میگه که دل هایی که داره سر تر و باید اون رو حکم کنه . بعضی ها هم میگن که خود آس و شاه دل 2 دست میگیرند ( اینم بعد توضیح میدم ) پس میان خشت حکم میکنند . پس همونطور که گفتم حکم کردن بستگی به فرد داره .
خب حالا حامد حکم کرده و چون بازی 2 نفر است باید از 5 برگی که داره 3 تارو بندازه اونور و اون فرد دیگه هم 2 برگ از برگهاشو جدا میکنه ( اونایی رو جدا میکنند که ارزش کمتری دارند و حکم هم نیستند البته معمولا ! ممکنه یکی حکم بندازه بیرون اما بجاش آس غیر حکم رو نگه داره ! ) و بعد برگاشونو میذارند کنار اما به پشت که طرف مقابل نفهمه چی رو کنار گذاشتند بعد بازی به این صورت شروع میشه که حاکم از اون برگهای اولیه ( یعنی اونایی که اول حمید گذاشت کنار ) یک برگ رو برمیداره و نگاه میکنه طوری که حمید نبینه و برانداز میکنه که برگ خوبی یا نه اگه خوب بود برش میداره و برگ بعد اون رو میذاره کنار ( برگی که از این به بعد کنار گذاشته میشه نباید دیده بشه ! البته این مورد توافقی بعضی طی میکنند که نگاه کنند ) بعد نوبت حمید اون هم همین کار رو میکنه اما به این صورت که اگه برگ اول رو نخواست اونو میذاره کنار و برگ دوم رو هرچی بود برمیداره ( برگ اول رو ببینی و برداری نمیتونی بفهمی برگ 2 چیه ! برگ 1 رو بذاری کنار برگ 2 رو برداری ممکنه که برگ 1 بهتر بوده باشه ! دیگه اینجا بستگی به 2 طرف و واردیشون داره ) همینجوری ادامه میدند تا به 2 برگ آخر میرسیم که نوبت حاکم برداره که اینجا حاکم 2 تا برگ رو با هم اجازه داره نگاه کنه و یکیشون رو انتخاب کنه . اگه درست پیش رفته باشند هر 2 باید 13 برگ داشته باشند و 26 برگ هم که کنار قرار داره که معلوم نیست اون چه برگهایی هست . بعد بازی شروع میشه توسط حاکم به این صورت که هر برگی که حاکم انداخت باید طرف مقابل هم همون رو بره. فرض کنیم که حامد دل حکم کرده و با آس خشت بازی میکنه اینجا حامد باید خشت بازی کنه و فرض میکنیم که حمید خشت داره – یکی 6 خشت یکی دیگه شاه خشت – خب اینجا حمید باید یک خشت بره اما بهتره 6 رو بازی کنه به جای شاه . چرا ؟ چون شاه از 6 بهتره و باید نگهش داشت درثانی وقتی حامد اس خشت رو میره برگ شاهی که دست حمید هست سرتر .
خب حمید 6 رو میره حامد هم آس رو رفته و اینجا آس بهتر از 6 و حامد میتونه 2 برگ رو برای خودش برداره و جلوی پاش یا کناری بذاره که به این میگن یک دست و هر کی به 7 دست برسه برندست.
توی بازی 2 نفر هر دست از 2 برگ تشکیل شده که تعداد این 2 تایی ها به 7 تا برسه فرد برده
خب ادامه میدیم فرض بالا رو به این صورت که حامد آس خشت بازی کنه اما حمید خشتی نداشه باشه !
در این حالت حمید 2 کار میتونه انجام بده یکی معقولانه یکی هم دیوانگی .
حالت اول اینه که برگ حامد رو به اصطلاح ببره ( بریدن, نه برنده شدن ) برای عمل برش باید فرد به جای اون خالی که بازی شده و نداره ازش حکم بره و بهتر هم هست که برش با برگ ریز ( کوچکتر نظیر 2 انجام بشه ) ( بازی 3 یا 4 نفر موضوع فرق داره ) خب حامد آس خشت رفته حمید هم نداره به جاش با 2 دل ( یا کوچکترین برگ حکمش ) اون رو برش میده و یک دست برای خودش جمع میکنه ( گفتیم قبلا که حکم از برگهای غیر حکم حتی آس آنها برتر ) این بازی همینطور ادامه پیدا میکنه تا یکی 7 دست جمع کنه و بازی رو ببره . چند نکته ای که باید مد نظر داشت اینه که شروع بازی با حاکم اما ادامه ی آن با کسی که هر دست رو جمع میکنه به این معنا که حمید اگه دستی جمع کرد حالا نوبت اونه که هر چی خواست بره .
دومین نکته بازی حکم تا وقتی ادامه پیدا میکنه که تعداد امتیاز های هر فرد به 7 و 5 برسه که این دو تا رو یا حتی عدد دیگه قراردادی اما بیشتر بازی های حکم 7 امتیازی .
سومین نکته که توی بازی 2 نفر اولین حاکم توسط آس مشخص میشه اما در ادامه ی اون هرکی حاکم که برده باشه ( یعنی 7 دست رو جمع کرده باشه ) . اگه بازی ادامه یافت 2 نفر 6 به 6 شدند اینجا باز هم قرار داد تعیین میشه که آیا هرکی به 7 رسید بازی رو برده یا اینکه بازی تا 8 ادامه پیدا کنه ( یا هردو جفت 5 بشن ) حالت اول معلومه که هرکی به 7 برسه برنده میشه اما اگه تعیین کردیم که بازی به 8 افزایش بیابد اینجا دیگه هرکی به 8 رسید برنده شده اما امتیازش باید از طرف دیگه 2 تا بیشتر باشه منظورم اینه که هر2 باز جفت 7 شدند باز باید قرار داد کنند که بازی به 9 ادامه پیدا کنه یا اینکه در 8 تموم بشه . ( فکر کنم فهمیدید دیگه ) .
بازی 2 نفره به همین ترتیبی بود که گفتم بازم ابهامی بود بگین یا اگه کسی فکر میکنه چیزی جا انداختم بیاد کاملش کنه .
بازی 3 نفر اینطوریه که باز حاکم اول مشخص میشه بعد نفر دست چپی من شروع میکنه به برگ پخش کردن به این صورت که اول به حاکم 5 تا میده بعد نفر بدی و آخرین نفر هم خودش تا حاکم حکم کنه بعد که حکم کرد باز برگ میده اما این دور نفری 4 برگ مییده . این برگ دادن تموم که میشه چون تعداد ورقهای برگ 52 عدد و اینجا 3 نفریم نفری 17 تا میرسه ( توی همه انواع بازی حکم هر نفر 13 برگ داره اصولا ! ) یک برگ اضافی که برای اینکه این برگ اضافی نباشه قبل از بازی یک برگ بی ارزش که 2 هست میندازیم کنار که 2 کدوم خال رو بندازیم کنار دیگه توافقی .
خب بازی باز هم توسط حاکم شروع میشه اینجا چون 3 نفریم نوبت دست راستی حاکم که بعد اون بازی کنه .
با مثال برای فهم بهتر میگم . حامد و مهدی و علی بازی میکنند . حامد حامد , مهدی دست راست حامد و علی دست چپش ( نشستن باید طوری باشه که هر فرد دست طرف مقابل رو نبینه ) اینجا بعد از حامد مهدی باید بازی کنه و بعد علی و همین طور بازی مثل 2 نفر ادامه پیدا میکنه هرکی که دست جمع کرد نوبتش که بازی کنه و نفر بعدیش باید دست راستیش برگ بندازه .
خب این بازی هم ادامه پیدا میکنه تا یکی ببره و هرکی هم به امتیاز 7 برسه بازی رو به کل برده .
چند نکته : بازی 3 نفر کمی سخته چون حواس جمع میخواد .
دوم اینکه هرکی برد حاکم بعدی مثل بازی 2 نفره ( توی 4 نفره باز متفاوته ) .
یک نکته مهم : فرض کنیم بازی داره ادامه پیدا میکنه حامد حاکم 6 دست جمع کرده , مهدی هم 6 دست اما علی 5 دست ! اینجا کسی 7 نشده پس کی برده ؟؟؟ اینجا قانون میگه که علی برده ! چون اونا 6 هستند این 5 ! این قانون .
پس توی این بازی اگه 7 هم نشی میتونی بک امتیاز بگیری اما به شرطی که آنقدر وارد باشی که باعث شی اون 2 نفر دیگه 6 بشند ! پس این دیگه واردی میخواد .
خب توی این حکم 3 نفر هم چیزی به ذهنم بیشتر نمیرسه .
بریم سراغ محبوبترین نوع حکم یعنی 4 نفره ! که عشق منه که بیشتر هم بصورت شرطی بازی میشه .
اینجا 4 نفریم اما هر 2 نفر با هم هستند یعنی چی ؟
امین ( خودم ونمیگم ها ) حمید و حامد و علی میخوان بازی کنند حاکم با آس دوباره مشخص میشه حالا باید برای حاکم یار مشخص کنیم که اینکار به انواع گوناگون صورت میگیره :
1 ) توافق میشه که امین با علی بشینه و حمید و حامد هم با هم یا هر نوع دیگش .
2 ) آس کشی میشه به این صورت که میگن آس اول حاکم آس دوم یارش . اون 2 نفر باقیمانده هم با هم میشینند .
خب فرض میکنیم امین با علی میشینه و حمید و حامد هم با هم .
طرز نشستن امین هر دو نفری که با هم هستند روبروی هم میشینند و یک حالت + به وجود میاد .
خب این از نشستن.
حالا باید برگ پخش شه که اینکار رو نفر دست چپی حاکم انجام میده و مثل حالت 3 نفره برگ میده اول 5 برگ و دور بعدی 4 برگ .
چند نکته در دست دادن در حالت 4 نفره :
کسی که باید برگ بده باید حتما دست چپی حاکم باشه ( مثل 3 نفره ) اما اگه نفر دست راستی هم خواست میتونه برگ بده .
هنگام دست دادن بعضی جاها توافق میشه ( در اصل اینجوری نیست ) که کسی که دست میده میتونه یکی از دست های یارشو بجز دست اول که 5 برگی ببینه ! ( این یک قانون چرت به نظر من اما میگم که حکم خودش بی قانون اصولا )
برگ دادن به این صورت که حاکم حکم کنه بعد دست دوم برگها ( یعنی 4 برگی ) داده بشه . نه اینکه همه 13 برگ حاکم رو بدیم بعد بگیم حکم کن !!
چند نکته در حکم کردن ( همه ی اینا توافقی ! ) : نوع اصلی حکم کردن که گفته شد خود حاکم هرچی خواست حکم میکنه . گاهی اوقات حاکم بوسیله ی دست یارش حکم میکنه به این صورت :
حاکم میگه سر قرمزش ! یعنی چی ؟ یعنی اینکه 5 برگ اولیه ی نفر روبروش ( یارش ) را رو میکنند به همه نشون میدند بین خالهای قرمز رنگش یعنی یا خشت یا دل هرچی سرتر بود همون حکم میشه .
با مثال میگم. امین میگه سر قرمر 5 برگ علی رو میشه که عبارتند از شاه دل , 6 دل, آس خشت , 3 پیک , 3 خاج و 2 خشت . خب معلومه آس خشت سرتر پس حکم خشت میشه .
چند نکته : ممکن اتفاق های باحالی بیفته : 1 ) برگهای علی اینجوری باشه : شاه دل , 6 دل, آس خشت , 3 پیک , آس دل و 2 خشت . اینجا چی حکم میشه !!؟؟ دل یا خشت ؟؟ هیچ کدوم . دست دوم علی رو میشه یعنی برگ ها پخش میشه تا اینکه 4 برگ علی رو بخوان بدند باز رو میکنند هرچی سرتر بود این دفعه حکم میشه .
فرض کنیم که این 4 برگ همشون سیاه بودند ! ( خاج یا پیک ) چی میشه ؟ دست سوم علی هم رو میشه ! اگه باز هم حکم تعیین نشد حاکم با توجه به دست اولی علی تعیین حکم میکنه !
حالت دیگه اینکه توی دست اول علی برگ قرمزی نیست ! اینجا هم باید دست دومش رو بشه تا برگ قرمزی در بیاد اگه اینجا هم بین 13 برگ که علی میگیره برگی قرمز یافت نشد دیگه خود حاکم مجبور خودش حکم کنه ( این نکته به یادتون باشه تا حکم تعیین نشه حاکم باید همون 5 برگ اولیه رو داشته باشند چی در این حالتهایی که گقتم چی حالتهای دیگه.
انواع دیگر حکم کردن : برگ وسط : اینجا حاکم میگه برگ وسط شریکم یا یارم و در این حالت از بین 5 برگ اولیه ی علی برگ 3 رو میشه و حکم تعیین میشه.
نوع دیگه : یا خشت یا دل و یا .... ( یا دل یا خاج و .... ) در این حالت 5 برگ اولی حاکم رو میدند ( بگم این نوع حکم کردن مسخره ترین نوعی که من دیدم و باهاش حتی بازی کردم ) اون میگه یا خشت یا مثلا دی یارم ( یا هرچی دیگه نظیر این ) اینجا برگهای شریکش یکی یکی رو میشه تا مثلا خشت یا دل رو بشه هرکدوم از این دو تا که رو شدند همون حکم میشه این رو کردن برگها ممکن حتی تا برگ 13 هم ادامه پیدا کنه که اگه باز هم حکم تعیین نشد خود حاکم باید حکم کنه .
چند نکته در بازی حکم :
طی بازی ممکن تقلبهایی بشه که اگر تقلب مشخص شه یک امتیاز به گروهی که تقلب گروه دیگه رو گرفته تعلق میگیره .
نوع برگ پخش کردن اصول داره ابتدا نفری 5 تا بعد 4 تا . بجر این تقلب محسوب میشه.
اگه کسی برگ بد پخش کرد مثلا به امین 14 برگ داد خودش در نتیجه 12 تا داشت اینجا چند مورد پیش میاد :
امین اگه حاکم باشه میتونه 2 کار بکنه بازی رو به هم بزنه یعنی اصطلاحا دست رو جا بره ( دوباره اون دست رو بازی کنند ) یا اینکه بک برگ به کسی که کم داره بده که این بستگی به حاکم و نگرش اون داره .
اگه کسی بد پخش کرد به خودش 14 رسید اما به یکی دیگه 12 تا اینجا خودش حق نداره به اونی که کم داره یک برگ بده چون اون بد دست داده پس کسی که کم داره یکی از برگهای اونی که زیاد رو داره از پشت انتخاب میکنه و میکشه برای خودش . ( توجه داشته باشید حاکم اگه دست رو جا نرفته باشه البته )


چند اصطلاح :
کوت کردن ( یا کت کردن ) : توجه داشتیم که کسی که 7 دست جمع کنه و در حالت 4 نفره هر گروهی که روی هم 7 دست جمع کنند برنده هستند و امتیازشون یکی اضافه میشه بهش . حالا فرض کنیم حمید حاکم و اون و حمید 7 دست جمع کردند اما امین و علی هیچی ! اینجا به اصطلاح امین و علی کوت شدند و به جای یک امتیاز 2 امتیاز به گروه حامد تعلق میگیره در حالت عکس حامد حاکم هست اما علی اینا 7 دست رو جمع میکنند اما حمیدشون هیچی نمیتونند ! اینجا حامد, حاکم کوت شده ! ( این نهایت کور کوری خوندن ( به زبون مشهدی بود ها ! ) که حاکم رو کوت کنی ) اینجا به علی اینا 3 امتیاز تعلق میگیره چون حاکم رو کوت کردند !
خب اینم از کوت کردن ! ( من از تایپ خسته نشدم شما از خوندن خسته شدید )
خب نکته های کوچک حرف زدن در بازی با شریک ممنوعه حرفهایی نظیر اینو بازی کن , ببرش , من ندارم این قبیل ......
نوبت بازی کردن طبق اصول اول حاکم بعد دست راستیش بعد شریک حاکم بعد نفر دیگه.
حاکم اگه ببره باز هم حاکم اما اگه بباخه اینجا نفر دست راستیش حاکم.
حکوت پس براساسی که گفتم ( توی بازی 4 نفره ) میچرخه . ( برخلاف 2 مورد قبلی که هرکی که میبرد حاکم میبود (
نکات :
كوت : چنانچه تيم حاكم مؤفق شود دست را با نتيجه 7بر صفر ببرد ، به جاي يك دست دو دست براي آن ها ثبت مي شود .
پر كوت : اگر حالت بالا براي تيم غير حاكم آن دست پيش بيايد يعني 7 بر صفر تيم حاكم را ببرد به جاي يك دست 3 دست برده برايش ثبت مي شود.
بام : اگر تيمي پس از اين كه 7 دست را برد ، اصرار به ادامه بازي داشت و مؤفق شد كه تمام 13 برگ را ببرد در اصطلاح به آن بام مي گويند . در اين صورت كل بازي تمام است و تيم بام كننده برنده نهايي بازي خواهد بود . اين پيروزي سهمگين ترين نوع برد است .

آموزش حکم 2
آموزش حکم کوتاه تر و کمی ساده تر

شرح مختصر :
به هر بازيكن 13 برگ داده مي شود كه يك خال ، به انتخاب شخص حاكم ، به عنوان خال حكم انتخاب مي شود و بر همه خال هاي ديگر برتري دارد . بازيكنان در دو تيم رقيب با هم بازي مي كنند و هر تيم كه زودتر 7 برگ را برد برنده آن بازي است . هر كس كه 7 بازي را برد يك روند را برده و هر كس 2 يا 3 روند را برد برنده نهايي بازي است.
شرح كامل :
1- انتخاب حاكم :
قبل از شروع بازي انتخاب يار و انتخاب حاكم صورت مي گيرد. يار ها مي توانند توافقي با هم باشند ولي حاكم حتمأ بايد با قرعه كشي انتخاب شود . به اين ترتيب كه هر بازيكن يك برگ مي كشد . هر كس عدد بزرگتري را برداشت حاكم است و برگ بزرگ بعدي هم يار حاكم است ( اگر يار ها هم با قرعه كشي انتخاب شوند) . اگر هم دو نفر برگ هم رده همديگر را كشيدند مي توانند دوباره برگ بكشند .
ترتيب عدد ها ترتيب معمولي است يعني : A,k,q ,j ,10,9,8 .... 2
2- دست دادن :
نفر سمت راست حاكم مؤظف است دست بدهد . به اين ترتيب كه ابتدا برگ ها را بر مي زند و به پشت در اختيار يار حاكم مي گذارد تا او هم يك بر اختياري بزند ( به اين كار كپ كردن مي گويند) . سپس به ترتيب ابتدا به حاكم ، سپس ديت راست او ، نفر بعدي و سرانجام خودش 5 برگ مي دهد . حاكم با توجه به دست خودش يك خال را به عنوان خال حكم انتخاب مي كند و با صداي بلند اعلام مي كند . سپس در دو مرحله ديگر فرد دست دهنده 4 برگ به هر كس مي دهد . تا 13 برگ دست هر بازيكن باشد . در اين جا مرحله دست دادن تمام مي شود.
3- بازي كردن :
حاكم بازي را شروع مي كند . هر خالي كه نفر اول بازي كرد ، بقيه هم بايد همان خال را بازي كنند مگر اين كه از آن خال نداشته باشند كه در اين صورت مي تواند هر برگي كه دوست دارد بازي كند. سپس بازيكن سمت راستي بايد بازي كند و به همين ترتيب بازي از طريق بازيكن سمت راست مي چرخد .هر كسي كه خال بزرگ تر را بازي كرده بود تيم او برده است و آن دست را در جلوي خود به پشت مي گذارد . سپس كسي كه برگ برنده را انداخته بايد دست بعدي را شروع كند . هر گاه كسي خال بازي شده را نداشت مي تواند به اختيار خود هر برگي را بازي كند . اگر از خال حكم بازي كند ، هر برگ از آن خال ، هر برگ از خال هاي ديگر را مي برد . مثلأ اگر تك پيك بازي شده باشد اما حكم دل باشد و بازيكني هيچ برگ پيك نداشته باشد مي تواند با 2 لو دل آن دست را ببرد . چون دل خال حكم است.
4- پايان دست و بازي:
به محض اين كه جمع برگ هاي برده يك تيم به 7 دست رسيد ، بديهي است كه آن تيم اين دور بازي را برده . پس يك دست به نفع اين تيم مي شود . چنانچه حاكم دست قبل از اين تيم بوده ، همان فرد حاكم مي ماند ، اما اگر حاكم از تيم ديگر بوده ، حاكمي به نفر سمت راست او - كه طبيعتأ از تيم برده فعلي است - تعلق مي گيرد و به همين ترتيب با هر دست باخت تيم حاكم ، عنوان حاكمي به تيم برنده تعلق مي گيرد . هر تيمي كه 7 دست برد ، يك روند بازي را برده . و بسته به توافق اول بازي كه چند روند بازي شود ، 1 يا 2 يا 3 دست ، هر تيم كه زودتر به تعداد روند تعيين شده رسيد برنده نهايي بازي خواهد بود .
تبصره ها و قوانين :
كوت : چنانچه تيم حاكم مؤفق شود دست را با نتيجه 7بر صفر ببرد ، به جاي يك دست دو دست براي آن ها ثبت مي شود .
پر كوت : اگر حالت بالا براي تيم غير حاكم آن دست پيش بيايد يعني 7 بر صفر تيم حاكم را ببرد به جاي يك دست 3 دست برده برايش ثبت مي شود.
بام : اگر تيمي پس از اين كه 7 دست را برد ، اصرار به ادامه بازي داشت و مؤفق شد كه تمام 13 برگ را ببرد در اصطلاح به آن بام مي گويند . در اين صورت كل بازي تمام است و تيم بام كننده برنده نهايي بازي خواهد بود . اين پيروزي سهمگين ترين نوع برد است .


آموزش شلم ( shelem )

اين بازي از كلمه “ slam“ انگليسي و “ chelem“ فرانسه گرفته شده است و معني آن جمع آوري تمام برگهاي بازي است. هدف اين بازي رسيدن به امتياز توافق شده (معمولأ 1200) زودتر از رقيب است. به نظر مي آيد اين بازي بعد از حكم ‚ محبوبترين بازي در ايران باشد و افراد زيادي اين بازي را بلدند.
شرح مختصر بازي :در اين بازي هر بازيكن 12 برگ دريافت مي‌كند.بعد شروع به خواندن امتيازي كه مي‌توانند بگيرند مي‌كنند. مثلآ 125 امتياز از كل 165 امتياز ممكن. كسي كه امتياز بالاتري را بخواند به عنوان حاكم تعيين مي‌شود. سپس او با همكاري يارش بايد تلاش كند تا امتياز تعهد شده را كسب كند.در اينصورت او به همان تعداد امتياز كه كسب كرده امتياز دريافت مي‌كند.بازي ادامه خواهد داشت تا وقتي كه يك تيم زودتر به امتياز نهايي برسد. در اين بازي بردن هر دست 5 امتياز دارد. هر 5 لو، 5 امتياز ‚ هر 10 لو، 10 امتياز و هر تك (آس( هم 10 امتياز دارد . به اين ترتيب در مجموع كل امتياز يك بازي 165 امتياز است13×5 + 4×5 + 4×10 + 4×10=165 :

شرح كامل بازي:
الف( دست دادن: يك نفر از بين چهار نفر با قرعه به عنوان اولين پاسور )دست دهنده( انتخاب مي‌شود. در دست هاي بعد به ترتيب از سمت راست ديگران دست مي‌دهند. به نحوي كه بعد از چهار دور بازي همه يك بار دست داده باشند و به همين ترتيب دست دادن مي‌چرخد. نفري كه دست مي‌دهد ابتدا 12 برگ به نفر سمت راست، 12 برگ به نفر روبه رو، 12 برگ به نفر سمت چپ، 4 برگ به پشت روي زمين و 12 برگ آخر را براي خود دست مي‌دهد. )توجه كنيد كه هميشه بايد دست شامل آخرين برگ در دست خود پاسور باشد( در اين جا مرحله دست دادن تمام مي‌شود .
ب( تعهد كردن )اعلان -خواندن(: نفر سمت راست پس از مرتب كردن دستش امتيازي را فكر مي‌كند مي تواند بگيرد را اعلام مي‌كند. اين امتيازنمي‌تواند زير 100 باشد. پس از آن نوبت نفر سمت راست او است. او يا بايد امتيازي بالاتر از امتياز خوانده شده را بخواند يا اعلام “پاس“ كند. كسي كه پاس دهد ديگر نمي‌تواند در امتيازخواني تا پايان اين دور بازي شركت كند. سپس نوبت نفر سمت راست او مي رسد . او هم به همين ترتيب‚ يا بايد بالاتر از آخرين امتياز خوانده شده بخواند يا پاس دهد. اين مرحله آنقدر ادامه مي يابد تا 3 نفر پاس كرده و كسي كه آخرين امتياز را خوانده به عنوان حاكم بازي را آغاز مي‌كند.
ج( آغاز بازي: بعد از مشخص شدن حاكم‚ او 4 برگ روي زمين را بر مي‌دارد و به جاي آن 4 برگ به دلخواه خود زمين مي‌گذارد. اين كار براي بهبود دست حاكم و كمك به او براي كسب امتياز تعهد شده صورت مي‌گيرد. پس از اين كه او 4 برگ را زمين گذاشت )كه اين برگها جزء برگهاي برده حساب مي‌شوند( حاكم با پائين انداختن برگ حكم ، بازي را شروع مي‌كند. (دقت كنيد كه حتمآ برگ اول بايد برگي از خال حكم باشد و اين كار در واقع اعلام حكم است.)سپس به همان ترتيب حكم ، بازيكنان از سمت راست شروع به بازي مي‌كنند. بازي دقيقآ مانند حكم پيش مي‌رود تا برگها تمام شوند .
د( شمارش امتياز: بعد از پايان بازي نوبت به شمارش امتيازها مي رسد. براي اين كار برگهاي برنده شده را مي‌شماريم‚ در ازاي هر 4 برگ )يك دست از بازي) 5 امتياز ‚ در ازاي هر برگ 5لو، 5 امتياز‚ در ازاي هربرگ 10 لو، 10 امتياز و در ازاي هر برگ تك )آس( هم 10 امتياز منظور مي شود. بعد از شمردن امتياز يك تيم ‚ با كم كردن آن از 165، امتياز تيم ديگر مشخص مي‌شود. اگر تيم حاكم امتيازي را كه تعهد كرده ‚ يا بيشتر از آن امتيازرا گرفته باشد ‚ همان عدد امتياز او خواهد بود. اما اگر كمتر از آن امتياز تعهد شده باشد‚ منفي آن )امتياز تعهد شده( را دريافت خواهد كرد. تيم رقيب هم هر اندازه كه امتياز بگيرد برايش منظور خواهد شد.
قانون شلم :اگر تيم حاكم موفق به جمع كردن كليه برگ‌ها شود ‚ مي‌گويند “شلم“ كرده است .در چنين حالتي به جاي 165 امتياز ، 330 امتياز به آنان تعلق مي‌گيرد)مشخص است كه تيم حاكم هرگز شلم نمي‌شود‚ زيرا در اول بازي فرد حاكم چهار برگ را به عنوان برده از دست خود خارج مي‌كند(
قانون ياسا : اگر امتياز تيم حاكم از تيم رقيب كمتر شود) يعني كمتر از 85 امتياز( در اينجا تيم حاكم ياسا مي‌شود و به جاي اينكه به تعداد امتياز تعهد شده منفي بگيرد‚ كل 165 امتياز را منفي مي‌گيرد.
ه( پايان بازي: معمولآ بازي شلم تا امتياز 1200 بازي مي‌شود اما با توافق بازيكنان ‚ در آغاز بازي مي‌توان آن را تغيير داد. امتيازهاي 660 و 330 امتيازات معمولي هستند كه مي‌توانند جايگزين عدد 1200 شوند .
جدول بازي :
براي نگهداري و ثبت امتيازها يك جدول سه ستوني مانند شكل زير كشيده مي‌شود. هر يك از ستون‌هاي چپ و راست متعلق به يك تيم است و در ستون وسط امتياز تعهد شده در هر بازي را مي‌نويسم. همچنين بعد از اينكه هر چهار بازيكن دست دادند و دوباره نوبت دست دادن به نفر اول رسيد‚ يك خط افقي در ستون وسط مي‌كشيم تا مشخص شود كه دست دادن دست بعد با چه كسي است مثالي از بازي :

الف‚ ب‚ ج و د نام چهار بازيكن ما مي باشد كه به ترتيب در سمت راست يكديگر نشسته‌اند. پس الف و ج در يك تيم و ب و د نيز در يك تيم هستند:
دور اول :جدول امتيازات را مي‌كشيم. دست دادن هم از بازيكن الف شروع مي‌شود. ابتدا ب كه در سمت راست الف نشسته بايد شروع به خواندن بكند. او مي‌خواند 110، ج مي‌خواند 115، د پاس مي‌دهد. الف مي‌خواند 125، ب مي‌خواند 130، ج پاس مي‌دهد.(اينك فقط الف و ب مانده اند(. الف مي‌خواند 135 و ب پاس مي‌دهد.
بازي انجام مي‌شود و تيم ب و د 35 امتياز دريافت مي‌كند و در نتيجه امتياز تيم الف و ج 130 مي‌شود(165-35=130) در اين حالت امتياز تيم ب و د همان 35 امتياز ثبت مي‌شود، اما تيم الف و ج به دليل اينكه نتوانسته‌اند تعهدشان را انجام دهند 135 امتياز منفي مي‌خورند. پس جدول دور 1 نوشته مي‌شود:
دور دوم : حالا نوبت ب است كه دست بدهد. پس از دست دادن ج بايد اعلان كند. او مستقيمآ پاس مي‌دهد. د مي‌خواند 125، الف پاس مي‌دهد. ب هم پاس مي‌دهد. پس د با 125 امتياز تعهد شده حاكم مي‌شود. تيم ب و د موفق مي‌شود 150 امتياز بگيرد. پس تعهد خود را انجام داده است. پس تيم ب و د 150 امتياز و تيم الف و ج 15 امتياز گرفته است. در جدول دور دوم مي‌نويسيم: امتياز ب و د : 150 + 35=185 ) جمع امتيازات را مي نويسيم(. و امتياز تيم الف و ج : -135+15= -120
دور سوم: ج دست مي‌دهد. د مي‌خواند 100‚ الف مي‌خواند 120‚ ‚ب مي‌خواند 125‚ ج پاس مي‌دهد. د مي‌خواند 130‚الف مي‌خواند 135‚ب مي‌خواند 140‚ د پاس مي‌دهد. الف مي‌خواند 150 و ب هم پاس مي‌دهد. پس الف با 150 امتياز حاكم مي‌شود.بازي انجام مي‌شود و تيم الف و ج موفق به جمع كردن همه برگ‌ها و در نتيجه شلم كردن مي‌شود. پس 330 امتياز مي‌گيرد و تيم ب و د هيچ امتيازي نمي‌گيرد.دور سوم در جدول ثبت مي‌شود: الف و ج: -135+ 330=195 و تيم ب و د هم همان امتياز قبلي: 185+ 0=185
دور چهارم: د دست مي‌دهد. الف مي‌خواند 130 ‚ ب و ج پاس مي‌دهند. د مي‌خواند 135 و الف هم پاس مي‌دهد. بازي انجام مي‌شود و تيم ب و د 135 امتياز مي‌گيرند( و الف و ج 30 امتياز). پس امتيازات در جدول ثبت مي‌شود: الف و ج : 195+30=225 و تيم ب و د : 185+ 135=320در زير امتياز تعهد شده ستون وسط يك خط مي‌كشيم ‚ به اين معني كه يك دور كامل همه دست داده‌اند و دست دادن دوباره به نفر الف رسيده. اين كار را در هر چهار دست يكبار تكرار مي‌كنيم تا پاسور اشتباه نشود. بازي به همين ترتيب ادامه مي‌يابد تا يك تيم زودتر به امتياز 1200 يا بالاتر برسد.

بازي دو نفره :
سيستم بازي به همان شكل است . اما براي پر كردن جاي خالي دو نفر بازيكن ديگر از زمين كمك مي‌گيريم ، به شكل زير :
الف )دست دادن : يك نفر به حكم قرعه دست مي‌دهد . (دست دادن به ترتيب بين دو نفر تقسيم مي‌شود و هر بازيكن يك دست را دست مي‌دهد . بعد از هر دو بازي يك خط كشيده مي‌شود كه نشانه نوبت دست دادن بازيكن اول است ) . دست دادن به اين ترتيب است كه فرد پاسور ابتدا 12 برگ به نفر مقابل و بعد 12 برگ به خودش مي‌دهد . سپس به ترتيب يك دسته 4 برگي جلوي نفر مقابل ، يك دسته 4 برگي جلوي خودش ، دوباره يك دسته 4 برگي جلوي نفر مقابل ، يك دسته 4 برگي جلوي خودش ، يك دسته 4 برگي جلوي نفر مقابل ، سپس يك دسته 4 برگي در وسط ، و در آخر آخرين 4 برگ را به صورت يك دسته جلوي خودش مي‌گذارد . دقت كنيد كه حفظ ترتيب در دست دادن كاملأ مهم است.
ب( تعهد كردن)اعلان -خواندن): كاملأ شبيه به حالت چهار نفره ؛ ابتدا نفر مقابل اعلام امتياز مورد نظر خود را مي‌كند، اگر فرد پاسور موافق باشد پاس مي‌دهد وگرنه امتيازي بالاتر اعلام مي‌كند(امتيازها فقط مضرب 5 مي‌توانند باشند، يعني 5تا، 5تا ) . اين قدر امتياز خواندن طول مي‌كشد تا يك نفر پاس دهد.
ج( آغاز بازي: بعد از مشخص شدن حاكم‚ او 4 برگ روي زمين را بر مي‌دارد و به جاي آن 4 برگ به دلخواه خود زمين مي‌گذارد. اين كار براي بهبود دست حاكم و كمك به او براي كسب امتياز تعهد شده صورت مي‌گيرد. پس از اين كه او 4برگ را زمين گذاشت )كه اين برگ‌ها جزء برگ‌هاي برده حساب مي‌شوند( حاكم با پائين انداختن برگ حكم بازي را شروع مي‌كند.(دقت كنيد كه حتمآ برگ اول بايد برگي از خال حكم باشد و اين كار در واقع اعلام حكم است.) پس از بازي نفر ديگر، سه برگ اول سه دسته جلوي هر كس رو مي‌شوند. ابتدا حاكم از همان خال بازي شده يكي از اين سه برگ مقابل را بازي مي‌كند، نفر مقابل هم از همان خال از سه برگ جلوي خود بازي مي‌كند. اگر از خال بازي شده، برگي روي زمين نباشد، بازيكن مي‌تواند هر برگ دلخواه را بازي كند.
بعد هر كس كه اين دور را برده، دور بعد را از دست خود بازي مي‌كند و بازي به همين ترتيب ادامه مي‌يابد . تا وقتي كه همه برگ‌ها بازي شوند . طبيعتأ در اواخر بازي يك يا دو دسته از برگهاي جلوي فرد تمام مي‌شوند. در اين حالت هيچ مشكلي پيش نمي‌آيد و فرد بايد با برگ روي همان يك يا دو دسته باقي‌مانده بازي كند. شمارش امتيازها هم مانند همان بازي چهارنفره است.
در واقع زمين نقش يار هر كس را دارد ، تنها با اين محدوديت كه در هر بار فقط سه برگ براي بازي در اختيار مي‌گذارد.

آموزش قهوه
اين بازي شباهت زيادي به بازي اسپيدز آمريكايي دارد ، اما تفاوت آن استفاده از ژوكر است . اين بازي از خانواده حكم است
شرح مختصر بازي :
در اين بازي ژوكر رنگي بالاترين برگ و ژوكر سياه برگ سر بعد از آن به شمار مي رود . در اين بازي حكم هميشه پيك است . هر فرد در ابتداي بازي تعداد دستي را كه مي تواند بگيرد اعلام مي كند (حد اقل 2 دست ) . سپس بازي مي كنيم . در پايان هر تيمي كه كمتر از مجموع تعهد افرادش دست گرفته بود با ضريب ده منفي مي خورد. كسب كردن دست تعهد شده 10 امتياز براي هر دست ، و براي دست هاي اضافي گرفته شده 1 امتياز براي هر دست حساب مي شود . بازي تا 501 يا 1001 ادامه دارد
شرح كامل بازي :
آغاز بازي :دو ژوكر سياه و رنگي را وارد دست مي كنيم و 2 لو خشت و دل را بيرون مي كشيم تا 52 برگ كامل شود.

الف ) دست دادن : بر حسب قرعه يك نفر دست مي دهد . دست دادن مانند حكم است اما نياز به تعيين حاكم نيست چون حكم هميشه پيك است .
نكته مهم در دست دادن اين بازي اين است كه نفر پاسور عوض نمي شود تا وقتي كه تيم او از نظر امتياز از تيم رقيب پيش بيفتد .در اين هنگام دست دادن به نفر سمت راست منتقل مي شود . و دوباره اين شخص وظيفه دست دادن را تا زمانيكه امتياز تيمش از رقيب بيشتر ود را انجام خواهد داد

ب ) تعهد كردن و نحوه شمارش امتياز : پس از دست دادن ، هر فردي اعلام مي كند كه چند دست خواهد برد. اين تعداد از 2 دست كمتر نمي تواند باشد. ابتدا نفر سمت راست پاسور و سپس افراد ديگر از سمت راست اعلام مي كنند. پس از پايان اين مرحله ، جمع تعهد هر تيم نوشته مي شود ، مثلأ تيم اول جمعآ 6 دست و تيم دوم جمعأ 5 دست خوانده است .در پايان بازي ، چنانچه تيمي نتوانسته باشد به اندازه دست هاي تعهد شده دست ببرد ، تعهد خود × 10 را منفي خواهد خورد . مثلأ تيم اول مورد بحث ما اگر نتواند 6 دست را بگيرد ، 60 امتياز منفي خواهد خورد . اگر تيمي بتواند همان امتياز تعهد شده ، يا بيشتر از آن را بگيرد ، به تعداد دست هاي تعهد شده ، هر دست 10 امتياز و براي دست هاي اضافي كه گرفته ، هر دست 1 امتياز مي گيرد. مثلأ اگر همان تيم مورد مثال ما به جاي 6 دست ، 8 دست ببرد ، 62 امتياز مي گيرد : 60 امتياز براي 6 دست تعهد شده و 2 امتياز براي دو دست اضافي

ج) بازي : بازي توسط فرد سمت راست پاسور آغاز مي شود و كاملأ مطابق حكم است اما با يك تفاوت در نحوه بازي ژوكرها : ژوكرها را مي توان در هر زمان كه بخواهيم بازي منيم ، بدون توجه به اين كه آيا خال بازي شده را در دستمان داريم يا نه. مثلأ اگر تك دل بازي شده باشد و ما در دستمان دل هم داشته باشيم ، در صورت صلاح دانستن مي توانيم با ژوكر بازي كنيم و آن را ببريم . ژوكر رنگي بالاترين برگ و ژوكر سياه برگ سر بعد از آن است . اين دو حتي تك پيك يعني بالاترين برگ حكم را هم مي برند. اما نكته جالب بازي اين است كه ژوكر رنگي اجازه بازي شدن را ندارد تا وقتي كه ژوكر سياه بازي شده باشد . در واقع ژوكر رنگي گروگان ژوكر سياه است و كسي كه ژوكر سياه را داشته باشد مي تواند با بازي خوب از بازي مناسب ژوكر رنگي جلوگيري كند . نكته ديگر اين كه ژوكر سياه بايد حتمأ تا دست دهم بازي شود . اين كار براي اين است كه ژوكر رنگي هم اجازه بازي بيابد

د) شمارش امتياز و پايان بازي : بازي تا رسيدن يكي از دو تيم به امتياز از پيش تعين شده ، كه معمولأ 501 يا 1001 است . ادامه مي يابد .



آموزش بازی هفت خبیث

این بازی اصالتا بازی المانی هستش ، بازیش بدرد جمعهای زیاد میخوره نحوه دست دادن اینجوریه که به هر کس یک برگ میدید جهت خلاف عقربه ساعت همینجوری میدید تا هر کس 7 هفت تا برگ داشته باشه بعد باقی کارهای مانده را به پشت در وسط قرار میدهید ویکی از کارت ها مانده بر میگردانید و کنار کارتهایی که از پشت هستند از رو قرار میدهید بازی به این شکل که شما باید یا آن عدد مورد نظر رو بیاید پایین یا آن خال مثلا اگه 3 دل رو بود اگه دل داشتی گه دل رو میایی اگه نداشته باید 3 یه خال دیگه رو بیای اگه 3 هم نداشتی باید یک کارت برداری ( کسی نبینه دستتو ) اگه کارتی که برداشتی به برگ رو زمین میخورد میتونی روش قرار بدی اگر نه که تو دستت نگه میداری
قوانین :
1- عدد 10 جهت بازی رو بر میگردونه
2- عدد 2 که میاد باید بگی یکی کارت برداره به انتخاب خودت
3- عدد هفت که میاد باید 2 تا کارت برداری یا اگر 7 داری روش بزاری که نفر بعدیت 4 تا برگ داره اگر اون هم 7 داشت نفر بعدیش 6 تا و اگر نفر بعدیش هم 7 داشت نفر بعدیش باید 8 تا کارت برداره
4- عدد 8 جایزه داره و باید برای جایزه یک خال از همون برگ رو روکنی یا اگه 8 داشتی میتونی دوباره روش بیای و جایزتو بندازی
5-آس نفر بعدی رو میپرونه و نوبت یک دست بازی رو ازش میگیره
6- سرباز حکم رو عوض میکنه و میتونه رو همه چیز به جز 7 بیاد
تو این بازی هر کس زودتر برگاشو تموم کنه اون برندس وقتی که یک برگ تو دستتون هست باید سریع بگید تک برگ اگر نگید یک کارت جرمیه میشید و بهتون یک کار میدن
هر کجا تو این بازی اشتباه کنید مثلا نوبتتون نباشه و برگ بیاید یک کارت جریمه میشید
نحوه امتیاز دهی هم به این صورت هستش که : 2- 10 همون امتیاز منفی برابر خودشون را دارند
سرباز امتیاز منفی برابر 20 را داره
بی بی 3
شاه 4
آس 11
و اگر کسی بتونه بازی را با سرباز تمام کنه یعنی آخرین کارتی که میاره سرباز باشه امتیاز منفی بقیه در 2 ضرب میشه(دو برابر میشه)
برای خاتمه بازی باید یه مقداری برای حد امتیاز منفی قائل شد که میتونه از 100 تا 500 یا بیشتر باشه و هر کس مقدار امتیاز منفیش به این حد برسه باخته و از دور بازی حذف میشه و بقیه نفرات بازی را ادامه میدن تا نهایت نفری که امتیاز منفیش از همه کمتره برنده حساب میشه
تعداد تقسیم کارتها در ابتدای بازی هم 7 تاست در ضمن بهتره که دو دست ورق را با هم بر بزنیم تا ورقها زود تمام نشند و بازی هم سختتر بشه


آموزش پوکر
قسمت اول : قوانین پوکر

اینجا آموزش پوکر 5 کارته رو میزارم پوکر رو با همین ورقای 52 تایی بازی میشه و ترتیب ارزش ورق ها هم مثل همین حکم خودمونه: آس، شاه، بی بی و ... هیچ خالی هم بر دیگری برتری نداره. بازی هر تعدادی میشه ولی معمولاً از 4 تا بیشتر حال نمیده! هر بازیکن دستش 2 ورقه. سه تا هم رو زمین رو می کنیم. دست اول بازیکنا پول میزارن و بعد هم یک کارت دیگه و دوباره پول و یک کارته دیگه (5 تا رو زمین بشه) . (نحوۀ دست دادنو بعد دقیق تر میگم) در این بازی هدف اینه که با استفاده از 2 ورق که در دست داری و 3 تا از 5 ورقی که رو زمینه (یعنی در کل 5 ورق از 7 ورق رو انتخاب کنی) یکی از حالتای زیر رو بوجود بیارید: امتیازها (از کم به زیاد):
1- High Card : هیچ کدام از زیری ها جور نشده باشد. در نتیجه هر کسی ورق بالاتری دارد برنده است.
مثال:
زمین:

دست فرد 1:

دست فرد دوم:

الان فرد 1 برنده هست. چون دستاشون به صورت قوانین زیر match نشده و در نتیجه کسی که ورق بالاتر (سرباز) داره پولای این دستو برده.

2- Pair (جفت)
مثال:
زمین:

دست فرد 1:

دست فرد دوم:

الان فرد دوم این دستو می بره. چون اصطلاحاً پیر 4 یا (Pair of 4) کرده.

3-دو پیر (Two Pairs): مثل یک پیره با این تفاوت که باید دوتا پیر جور کنی.
مثال:
زمین:

دست نفر اول:

دست نفر دوم:

در این حالت نفر دوم این دستو میگیره. نفر اول پیر 6 کرده ولی چون نفر دون دو پیر کرده (6 و 4) پس اون برندس.

4- Three Of a Kind (سه خال): یک بازیکن بتواند سه خال مثل هم جور کنه:
مثال:
زمین:

دست نفر اول:

دست نفر دوم:

این دستو نفر اول میبره. جفتشون سه خال کردن (اولی 4 و دومی ACE) ولی چون سه خال اولی ACE هست اون برندست. نکته مهم: در صورت مساوی بودن امتیاز طرفین، بازیکنی برنده است که خال بالاتری داشته باشد. در غیر این صورت (اگر همه چیز برابر بود) پول های این دست بین دو نفر تقسیم می شود.

5- استریت(Stright) پنج کارت پشت سر هم (بدون توجه به خال)
مثال:
زمین:

دست نفر اول:

دست نفر دوم:

این دست رو نفر اول میبره. چون استریت کرده (A 2 3 4 5) نفر دوم فقط پیر 8 کرده. و چون ارزش پیر کمتر از استریت هیت در نتیجه نفر اول برنده است. نکتۀ مهم: در استریت آس هم می تواند از بالا ترتیب شود (A-K-Q-J-10) و هم از پایین (A-2-3-4-5). ولی نمی تواند دور بخورد. مثلاً این یک استریت نیست: (Q-K-A-2-3) 6-

6_فلاش (FLUSH) پنج کارت از یک خال (فقط سه تا از زمین):
مثال:
زمین:

دست نفر اول:

دست نفر دوم:

این دست رو نفر اول می بره. چون پنج تا دل داره. توجه کنید که از پایین فقط باید سه تا انتخاب بشه. واسه همینم هست که نفر دوم با اینکه می تونه پنج تا دل جور کنه (اگه چار تا از زمین برداره) ولی برنده نیست. در ضمن نفر دوم دو پیر بی بی و آسه ولی به دلیل امتیاز کمتر برنده نیست.

7- FULL HOUSE سه خال + یک پیر
مثال: زمین:

دست نفر اول:

دست نفر دوم:
این دست رو نفر اول میبره. جفتشون FULL HOUSE کردن ولی چون نفر اول 5 تو دسشه و نفر دوم 4 در نتیجه نفر اول پولای این دستو میبره.

8- چهار خال (Four of a kind) چهار خال مثل هم. (مثلاً 4 تا شاه)
مثال:
زمین:

دست نفر اول:

دست نفر دوم:

این دستو نفر اول میبره چون که چهار خال کرده.

9- استریت فلاش (STRAIGHT FLUSH) استریت + فلاش: یک ترتیب پنج تایی که همه از یه رنگ باشن
مثال: زمین:

دست نفر اول:

دست نفر دوم:

این دستو نفر دوم برندس. چون هم FLUSH کرده و هم STRAIGHT . (هفت تا سرباز دل)

10- پنج خال (Five Of a kind) (این قانون برای بازی با Joker است. در غیر این صورت این قانون را در نظر نگیرید) 4 خال یکسان + یک Joker (مثلاً 4 تا هفت + یک جوکر) مثال: مانند چهار خال ولی یکی دیگر جوکر باشد (باید سه تا از زمین انتخاب شه)

11- Royal Flush (فلاش سلطنتی!) استریت فلاش + ACE : یعنی اینکه 5 تا همرنگ که همه پشت سر هم باشن و توی دست یه ACE باشه : (A-K-Q-J-10) و یا (A-2-3-4-5)
مثال:
زمین:

دست نفر اول:

دست نفر دوم:

که مشخصاً نفر اول برنده است. این قانون بالاترین امتیاز رو داره و هیچ چیدمان دیگه ای این بالاتر نیست

. نحوۀ دست دادن و شرط بندی در پوکر
یه مثال عملی می زنم که بهتر متوجه بشید. پول پوکر: این بازی جوریه که مثلاً اگه شرط بندی باشه هرکی یه مقدار پول می ذاره و معادلش همون قدر مهره می گیره. مثلاً یه بازی سه نفری رو در نظر بگیرید. نفری 2500 تومن می ذاره وسط (تو مایه های دانشجویی!) حالا انقدر دست بازی می کنن تا مثلاً یه نفر ورشکست بشه و در آخر فقط یه نفر بمونه که پولا مال خودش بشه.
نکته: چون مهره های پوکر سخته گیر آوردنشون به جاش ما سکه می ذاری (خود پوکر یه مشت مهره های دایره ای آبی و قرمز و ... داره که هر کدوم یه ارزش بخصوص دارن)م. مثلاً به جای 2500 تومن نفری 250 تومن پول خرد (25 تومنی و 10 تومنی و...) میایم وسط و با اونا بازی می کنی و آخر یه صفر می ذاریم جلوی پول. یا مثلاً مهره های شطرنجو! ارزش گذاری می کنیم و با اونا بازی می کنیم! (مثلاً شاه 1000 و اسب 250 و سرباز 50!) نحوۀ دست دادن و شرطبندی: اول خوب بر می زنیم. بعد به صورت چرخشی نفری یه ورق میدیم. اولین نفر یکی ، دومی یکی و ... . یه دور دیگه نفری یکی میدیم تا هر کی دوتا داشته باشه. بعد بقیۀ ورق ها رو می خوابونیم رو زمین (بغل همونی که دست داده) . بعد نفر اول با توجه به دستش یه مقدار پول می ذاره وسط. نفر دوم چهار جور می تونه بازی کنه:
1- چک دادن: اگه نفر اول هیچی پول نیومدی باشه (به اصطلاح چک داده) نفر دوم هم اگه موافق هیچ پول نیومدنه چک میده.
2- همون مقدارو بیاد وسط (OPEN): به این کار اصطلاحاً (SEE) گفته می شود. یعنی تو موافقی با پولی که نفر اول اومده.
3- افزایش شرط (Increase): افزایش پول. یعنی علاوه بر پولی که نفر اول اومده، مقدار دیگه ای بذاره وسط. در این حالت نفر اول مجبوره (اگه میخواد به بازی ادامه بده) اون مقدار پول اضافه رو بیاد وسط.
4- خوابوندن (FOLD): اگه دستت اونقد داغونه که مطمئنی هیچی نمی گیری دستتو می خوابونی (دو تا ورق هاتو به صورت وارو می خوابونی روی زمین) . مثلاً اگه نفر اول 100 تا بیاد وسط و نفر دوم 500 تا و نفر اول نخواد انقد ریسک کنه دستو می خوابونه و 100 تومن هم وسط میمونه. اگه هم بخواد ادامه بده باید 400 تای دیگه رو کنه. نفر سوم هم یا باید 500 تا بیاد وسط یا بخوابونه.
بعد از اینکه هر کی پول اومد وسط سه تا ورق رو میکنیم و دوباره شروع می کنیم به پول اومدن (مثل بالا) بعد یکی دیگه رو میکنیم و پول میایم. بعد یکی دیگه و پول. یعنی در کل باید چهار بار پول بیای وسط (اگه بخای تا آخر بمونی) خوب حالا 5 تا ورق رو زمینه و 2 تا دست هر نفر. هر کی با توجه به قوانین 11 گانه که گفته شد سر تر باشه همۀ پولای این دستو می بره. هاهاها! همین. فقط یه نصیحت از من. همون اول یادگیری نرید شرطی بازی کنیدا! یکم تمرینی بازی کنید تا دستتون بیاد. در ضمن بعضی موقع که دستتون هیچی نیست می تونین شاخ بازی در بیارین! و همچین پول بیاین وسط که بقیه بگرخن! و بخوابونن.

هیچ نظری موجود نیست: