نقش جنگ روانی در سازمانهای اطلاعاتی



سازمانهای عملیات روانی و اهدافشان

در تمامی سرویسهای اطلاعاتی و امنیتی بخشی بنام عملیات ( جنگ ) روانی وجود دارد که در این بخش مجموعه ای از نخبگان و اساتید روانشناسی و جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی و کارشناسان علوم سیاسی و رسانه ای و.... وجود دارند . هدف این سازمانها تاثیر گذاری بر روی افکار عمومی و آرا و تفکرات نخبگان و سیاسیون و هدایت این افکار و اندیشه ها در جهت اتخاذ تصمیمات مورد نظر میباشد ( در کشور مطبوع ودر سایر کشورها ) . این ادارات از هر گونه ابزار و وسیله ای که بشود با آن افکار هدف را تحت کنترل گرفت استفاده میکند ( مثل رادیو و تلویزیون و کانالهای ماهواره ای و سایتها و وبلاگها و اتاقهای گفتگو و روزنامه ها و مجلات و بلوتوث و شبنامه و دیوار نویسی و سخنرانی نخبگان و اندیشمندان و خطبا و ائمه نماز جمعه .... ) .


ساختار سازمانهای عملیات روانی

این ادارات از دوبخش مجزا و مرتبط باهم تحت عنوان بخش تک ( حمله روانی ) و بخش پاتک ( ضد حمله یا دفاع روانی ) تشکیل شده است اگر عرصه مقابله روانی را به یک میدان جنگ تشبیه کنیم نیروهای تک ( حمله روانی ) همانند نیروهای مخصوص ( تکاوران ) و یگان زرهی آفندی (تانکهای تیز رو) و قواصها و تفنگداران دریایی و هواپیماهای بمب افکن باید به نقاط حساس و استراتژیک دشمن حمله کنند و باعث ایجاد اختلال در آرایش نظامی و لجستیک و فرماندهی حریف شوند در حکومت اسلامی این وظیفه بعهده روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس و ایرنا و سایتهای امثال رجانیوز واکثر بخشهای خبری صدا و سیما مخصوصا 30/20 کانال دو و خبر 20 شبکه خبر میباشد این ابزارهای رسانه ای معمولا تابو شکن هستند ( البته تابوهای حریف را میشکنند ) واز هرگونه رفتار و اعمالی که آنها را به اهدافشان نزدیکتر کند چشم پوشی نمی کنند ( هدف وسیله را توجیه میکند ) بعد از اینکه یگان تک روانی عملیاتش را به اتمام رساند ( البته بصورت موضعی و موقت تا ماموریت بعدی ) یگان پاتک روانی برای جلوگیری از حمله متقابل دشمن سوارکار میشود ( یگان پاتک روانی را نیز میشود به یگانهای پیاده و زرهی و توپخانه و ناوشکنها و هواپیماهای شکاری تشبیه کرد ) . یگان پاتک روانی حکومت اسلامی : سخنرانی های سید علی خامنه ای و خطبای نماز جمعه و سران اقتدار گرایان و کلیه برنامه های تحلیلی و گزارشی صدا و سیما و روزنامه های ایران و رسالت – که در عمیات تک روانی نیز شرکت دارند - سایتهایی مثل تابناک و الف و..... نام برد .

تاکتیکهای جنگ روانی

1- تاکتیک نشتهای هدایت شده : افشاگری کنترل شده اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده برای مدیریت عکس العمل حریف و تضعیف مواضعش ( مثال افشای رابطه کشور اسراییل با بعضی از کشورهای اسلامی توسط موساد )

2- تاکتیک انکار : تکذیب و غیر واقعی خواندن حوادث روی داده ( واقعی ) برای خرید زمان در جهت مدیریت و کنترل بحران و یا انکار یک رویداد برای رفع مسولیت از خود ( مثال : تکذیب تجاوز به بازداشت شدگان کهریزک توسط لاریجانی و سایر سران اقتدار گرا و یا ماجراهای واتر گیت و ایران کنترا )

3- تاکتیک مجاری دوگانه : ارسال پیامهای متناقض برای درک واکنش حریف و خرید زمان ( مثال : پرونده هسته ای ایران - وزارت خارج : مذاکره میکنیم .... سپاه پاسداران : غنی سازی را متوقف نمیکنیم )

4- تاکتیک تبخیر : انتشار شایعات بی اساس برای کم کردن حقایق ( مثال : انتشار شایعه کشته شده نوجوان 12 ساله در بهشت زهرا و سپس افشای این دروغ توسط خود حکومت برای تحت شعاع قرار دادن سایر حقایق )

5- تاکتیک موجی : انتشار پر حجم اطلاعات در مورد یک واقعه ( یا نقیض همان واقعه ) برای غرق کردن ذهن کنجکاو افکار عمومی ( مثال : بحث عدم تقلب در انتخابات اخیر در تمامی برنامه های صدا و سیما و روزنامه ها و سایتها و خبرگزاری های حکومتی و خطبه های نماز جمعه و مصاحبه ها با افراد شاخص در جهت اقناع افکار عمومی مبنی بر تقلبی نبودن انتخاب محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری )

6- تاکتیک قطره چکانی : افشای ذره ذره اطلاعات به رسانه ها در جهت خسته و بی تفاوت کردن افکار عمومی نسبت به یک واقعه ( مثال : افشای جنایات کهریزک - خامنه ای زندان کهریزک را میبندد آنگاه اذهان عمومی کنجکاو میشود که در آنجا چه اتفاقی افتاده است و بعد از آن تاکتیک قطره چکانی بصورت پاس کاری بین سردار رادان و احمدی مقدم اجرا میشود - بصورت تکذیب . تایید . تخفیف . تایید و ... - و سرانجام آن جنایت ها به رفتار خارج از عرف 12 نفر از پرسنل زندان کهریزک تقلیل می یابد وعنوان میشود جانباخته گان نه بر اثر شکنجه که بدلیل مننژیت کشته شده اند ! )

7- تاکتیک مجاری مخفی : افشاگری رسانه های گروهی خاص که از منبع نامشخص اطلاعات افشاگرایانه دریافت میکنند . ( مثال : انتشار صحبتهای جلسات اصلاح طلبان که توسط اطلاعات سپاه یا وزارت اطلاعات شنود شده است توسط روزنامه کیهان یا خبرگزاری فارس )


روشهای مقابله با جنگ روانی :

بهترین روش برای مقابله با جنگ روانی این است که , قبل از اینکه دشمن بخواهد با استفاده از تاکتیک های بالا بر علیه شما وارد عملیات روانی شود شما پیش دستی کرده و همان روشها را برعلیه خودش اجرا کنید یعنی همیشه در موضع تهاجمی باشید نه تدافعی .

هیچ نظری موجود نیست: